Změna kurzu? Češi, pirátství a streamovací platformy

Když se trend předplacených streamovacích platforem dostal poprvé i k nám na českou scénu, bylo jeho přijetí poněkud vlažné. Obliba streamovacích služeb však každým rokem roste. Český uživatel se rád podívá na nejnovější filmy, seriály a pořady pěkně z pohodlí domova. K dispozici má celou řadu zahraničních i tuzemských videoplatforem. Ty jsou ale v oblíbenosti stále válcovány televizním vysíláním, které u Čechů dále vede. Jak navíc odhalila nedávno zveřejněná data ČSÚ a Eurostatu, streamovací platformy si zde předplácí 24 % lidí, což je rozdílný výsledek v porovnání s jinými evropskými zeměmi. Pojďme se na vztah českých uživatelů k těmto platformám podívat trochu podrobněji a zmínit i související aktuality, které se na něm podepisují.

Zdroj: AppleMagazin.eu

Na trhu je aktuálně velké množství streamovacích platforem, jejichž nabídky se neustále rozšiřují, až se uživatel může cítit poněkud přehlcen. Každá z těchto služeb nabízí specifický obsah, což staví českého uživatele před nelehkou volbu – do které z nich vrazit peníze? A tak se uživatelé často uchýlí raději k řešení v podobě úložišť a nelegálních stream webů, kde naleznou takřka vše pod jednou střechou, a zdarma (nebo za členský poplatek).

Z řad českých uživatelů se ozývá volání po legální společné službě, co pod jedno předplatné sjednotí kompletní nabídku filmů a seriálů. Taková platforma by ovšem jistě nebyla levnou záležitostí, a tak vyvstává otázka finanční dostupnosti, neboť ne každý uživatel by byl schopen, ale i ochoten, zaplatit. Nemluvě o tom, kdo by se tak monumentálního projektu ujal. Tato varianta se navíc v době, kdy se jednotlivé americké platformy předhánějí, chrlí spoustu obsahu, budují franšízy a hollywoodské společnosti tasí vlastní VOD služby (Paramount+), tedy nejeví reálnou. O možnosti jednotné videoplatformy se naopak diskutuje mezi televizními vysílateli v Česku. „Czechflix“, jak již dříve tuto vizi nazval generální ředitel ČT Petr Dvořák, by měl podobu sdíleného lokálního původního obsahu jednotlivých televizních stanic.

Legální cestu k filmům a seriálům a usnadnění jejich výběru se snaží podpořit služba JustWatch, která představuje katalog obsahu různých videoslužeb a je dostupná i v české lokalizaci. Je pomocníkem zejména pro ty, kteří jsou zmítáni nejistotou co sledovat, nebo chtějí zjistit, zda se knihovna aktualizovala o něco zajímavého. Nabídku všech nejčastějších streamovacích platforem totiž shrnuje na jednom místě. V aplikaci si můžete zvolit, o jakých streamovacích službách chcete získávat informace. Ukazuje časovou osu přidaných novinek, umožňuje vyhledávat obsah podle názvu, nabízí personalizované návrhy na základě zadaných preferencí a toho, co uživatel v minulosti sledoval. U každého filmu, seriálu či epizody najdete informace o tom, na kterých platformách je ke zhlédnutí, případně zda je možné daný obsah někde legálně sledovat zdarma. Aplikace zároveň funguje jako srovnávač cen, pokud si chce uživatel nějaký film koupit nebo pronajmout, a ušetřit. Výhodou je také možnost sestavit si seznam videí napříč jednotlivými poskytovateli. Videa z wishlistu se pak objevují v seznamu doporučených mezi prvními. Od loňského roku navíc umožňuje odesílat obsah z mobilní aplikace i do televizoru.

Určité změny s sebou vždy přináší i příchod nových streamovacích služeb. Ty usilují o to vybudovat si svou zákaznickou základnu a stát se jedněmi z hlavních hráčů na trhu. Stávající streamovací platformy jako Netflix nebo Voyo již mají v českém prostředí určitou pozici a jsou oblíbené pro svůj rozmanitý obsah. Aby je tedy příchozí nováčci dokázali překonat, museli by nabídnout něco „navíc“. Tou výjimečnou nabídkou, kterou budou předplatitelé preferovat, může být například obsahová exkluzivita. Tahákem se za poslední roky stala také možnost sledovat nové filmy krátce po jejich uvedení do kin. Ovšem ani konkurence na sebe nenechává s odezvou na vstup nového hráče do hry dlouho čekat, což pro českého uživatele obvykle znamená příliv (např. cenových) výhod a lokalizovaného obsahu.

Nejnovější rybkou v moři streamovacích platforem je evropská služba SkyShowTime, která se aktuálně snaží přilákat zákazníky časově omezenou nabídkou předplatného za poloviční cenu (89 Kč, tedy cenou výrazně nižší, než nabízí hlavní konkurenti) a katalogem známých produkčních společností jako Universal nebo Dreamworks. Její uvedení na český trh se však setkalo se smíšenými reakcemi, jež mj. poukázaly na další aspekty vztahu českých uživatelů k těmto platformám.

Zdroj: CoVybrat.cz

Hlavní výtkou zůstává osekaná nabídka obsahu zahraničních platforem pro českého diváka. Třeba právě na SkyShowTime chybí v ČR značná část z jejího portfolia. Rovněž nabídka Netflixu je v každé zemi jiná. Evropské katalogy globálních služeb se obecně liší od amerických, kde funguje větší počet streamovacích platforem. Je to ale ona nedostupnost některých titulů, co vede mnoho uživatelů zpět k pirátským webovým stránkám.

Dalším problémem je omezená nabídka obsahu v českém jazyce. Menší či větší část nabídky jednotlivých platforem postrádá mezi dabingovými variantami češtinu, u některých filmů a seriálů chybí i české titulky. Že je dabing pro podstatnou část českých uživatelů stále důležitý, ukazují i nedávné výzkumy.

Na vztah ke streamovacím platformám má tedy nezpochybnitelný vliv česká záliba v pirátství, která dodnes přetrvává. Placené streamovací platformy u nás nemají tak dlouhou tradici jako v západních zemích, kde tvoří běžnou součást domácností. Mnozí čeští uživatelé se k placení za obsah staví odmítavě. Daty však může v tomto roce zamíchat novela autorského zákona, která stanovuje přísnější pravidla pro sociální sítě a technologické platformy při přebírání autorsky chráněných děl. Na provozovatele dle novely v podstatě dopadá odpovědnost za své uživatele – za data, která na server nahrají.

Typickými poskytovateli služeb pro sdílení obsahu online, jichž se novela dotýká, jsou úložiště a platformy, které uchovávají velké množství obsahu chráněného autorským právem (tzn. například filmy nebo hudbu), umožňují svým uživatelům jej ukládat a sdílet za účelem zisku, tento obsah propagovat a šířit, a soupeří s ostatními online službami poskytujícími obsah (HBO Max, Netflix, Spotify aj.). V případě, že se zjistí nelegální šíření obsahu, má poskytovatel povinnost jej ihned odstranit a podniknout aktivní kroky za účelem zabránit dalšímu opakování. Zároveň musí vynaložit nejlepší úsilí k získání licence. Kvůli novému autorskému zákonu se rozhodlo svou činnost ukončit v Česku populární úložiště Hellspy. Tuzemský server Ulož.to zrušil v reakci na legislativní změny vlastní vyhledávač a nahradil jej několika externími, které jsou pro uživatele nepřehledné.

Zdroj: Zive.cz

Při pohledu z opačného břehu by vody mohlo opět rozvířit pokračující tažení Netflixu proti sdílení účtů. Platforma nabízí několik tarifů, díky nimž lze pod jeden účet připojit vícero zařízení. Spousta zákazníků ale sdílí svůj přístup s dalšími osobami, s cílem si náklady mezi sebou rovnoměrně podělit. Právě to považuje Netflix za dlouhodobý problém, přičemž argumentuje nižšími příjmy a brzděním dalších investic. Připojení k platformě by dle něj mělo zůstat pouze v rámci jedné domácnosti. V blízké době se proto chystá zavést nový ověřovací systém, kdy má být zákazník sdílející účet zkontaktován a požádán o zadání ověřovacího kódu. Za tento úkon po něm bude vyžadován poplatek. Dalším krokem, který může mít vliv na budoucí odliv zákazníků této platformy (i v Česku), je plán na zařazení reklam.

Autor: Klára Juhászová

4 komentáře: „Změna kurzu? Češi, pirátství a streamovací platformy“

  1. V souvislosti se zmíněným sdílením obsahů z dílny českých televizních stanic mě v poslední době zaujala informace, že Česká televize sdílí seriály z vlastní tvorby s vysílací platformou Voyo a dochází tedy k částečné realizaci zmíněného Czechflixu (https://www.mediar.cz/spoluprace-a-la-czechflix-voyo-televize-nova-zacina-nabizet-vybrane-serialy-ct/). Jedná se jistě o zajímavou činnost, která České televizi zřejmě přináší kýžené finance. Avšak se mi nezdá zcela logické spojení České televize, která má vlastní webovou stránku, na níž je obsah dostupný zdarma, s jakoukoliv placenou platformou, pokud by předpokladem bylo přilákání nových předplatitelů. Nepochybné výhody to přináší pro stávající předplatitele Voyo, kteří mají nyní přístup k produktům na jednom místě a nemusejí využívat červeného tlačítka ČT či iVysílání. (Zajímavým krokem by mohlo být pro ČT symbolicky zpoplatnit svou službu, přičemž by poté spojení s komerčními streamovacími službami dávalo větší smysl, ale obávám se, že toto je předem odsouzeno k záhubě.)
    Případné spojení placených tuzemských platforem by mohlo být pro diváka zajímavé, neboť by získal obsah Voyo a Prima Plus na jednom místě a za jedno předplatné. Nicméně jak zmínila autorka článku, tato služba by zřejmě byla dražší.

    Anna Havlíčková

    To se mi líbí

  2. Díky za obsáhlý a přehledný příspěvek! Poznámka: „což je rozdílný výsledek v porovnání s jinými evropskými zeměmi.“ – předpokládám, že nižší, ale mohlo by to být jasně uvedeno.

    To se mi líbí

  3. Žijeme v době, kdy se za všechno platí. A je přeci normální zaplatit. Pirátství tu ale bude stále, protože proč za něco platit, když to mohu mít zadarmo? I takový názor ve společnosti rezonuje. Každopádně to je stejné jako když přijdu do obchodu něco ukradnu a nikdo mě nechytí. Tak to mám zadarmo, protože jsem se rozhodl, že za to platit nebudu, ale ten produkt prostě chci. Je to naproto drzé a nevhodné, ale tak to někteří lidé mají. Když mluvíme o streamovacích platformách, tak je pravda, že jich je v dnešní době nadmíra a žádná z nich nenabízí veškerý obsah, co bychom si představovali. Například Netflix, jak zmiňuje autor, nabízí v každé zemi jiný obsah, dále obsah přidává a odebírá. Známá a řekla bych i populární VOD aplikace Voyo se uchytila u českých diváků. Nejvíce zaujala možností sledovat seriály a reality show o týden dříve, než jsou vysílány v televizi. Osobně si platím za Netflix, Disney+ a Voyo, protože mě nejvíce baví jejich nabídka. Často mám nutkání se kouknout na nějaký film nebo seriál, který ale nabízí jiná streamovací platforma, ale uvědomuju si, že není možné platit za veškeré tyto aplikace a tak to radší oželím. To je ale dilema, jakou platformu si vybrat? Myslím si, že naše generace je zvyklá za tyto streamovací platformy platit, ale starší lidé moc nechápou tento trend a tak čekají, že se to třeba objeví v televizi.

    To se mi líbí

  4. Konkurence jednotlivých streamovacích platforem je zajímavá a bude určitě zajímavé ji sledovat i do budoucna, protože mladší generace už sledují klasické televizní vysílání o poznání méně než třeba dnešní padesátníci nebo starší generace. Proto se podle mě v dalších letech bude počet předplatitelů jak u nás, tak ve světě, zvedat. Co je pro mě zajímavé je, že Voyo je v Česku vlastně jednou z největších streamovacích platforem, co se týče počtu předplatitelů, přestože má konkurenci velkých globálních značek. Co se týče pirátství, je asi logické, že k němu stále bude docházet. Vzhledem k tomu, že spousta seriálů a filmů na streamovacích platformách není, nebo třeba není zrovna na té, kterou mají lidi předplacenou. Také se může stát, že člověk rozkouká seriál na Netflixu a mezitím ho z platformy dají pryč. Potom se dá očekávat, že než aby platil za tři různé streamovací platformy, radši se prokliká reklamami na nějaké webu, kde se může koukat zdarma.

    To se mi líbí

Napsat komentář

Design a site like this with WordPress.com
Začít