Konzumace krátkých videí na sociálních sítích jako potenciální zlo

Tento článek se zabývá problematikou nadměrného užívání krátkých video aplikací a tou je závislost. Zároveň se snaží zjistit, co za nadměrném užíváním stojí.

Informace o autorech:

Ning Zhang je profesorkou na škole Information School, Guizhou University of Finance and Economics. Zajímá se o chování uživatelů a sociální média.

Bidyut Hazarika je docentem na katedře Podnikových informačních systémů na Haworth College of Business na Western Michigan University. Mezi jeho výzkumné zájmy patří analytika, elektronické obchodování, chování lidí online, strategie IT a kybernetická bezpečnost.

Kuanchin Chen je profesorem počítačových informačních systémů na katedře Podnikových informačních systémů na Western Michigan University. Zabývá se otázkami chování na internetu, internetovými podvody, použitelností, data miningem a interakcí člověka s počítačem a dalším.

Yinan Shi získal magisterský titul v oboru knihovnictví a informační vědy na Guizhou University of Finance and Economics.

Úvod:

Ačkoliv jsou aplikace s krátkými videi prezentovány jako zábavné propojení uživatelů, staly se značným problémem nadměrného užívání a závislostí mezi mladými lidmi. Tento článek se zabývá problematikou nadměrného užívání krátkých video aplikací mezi americkými a čínskými studenty vysokých škol, které s sebou přináší negativní následky. Autoři studie zdůrazňují potřebu věnovat se výzkumu těchto aplikací za účelem porozumění tomu, co může vést k nadměrnému používání krátkých video aplikací. Také je potřeba zohlednit vlastnosti „short-video“ aplikací, které se liší v délce engagementu od obsahu, který je naopak konzumován po delší dobu (PC hry apod).  Autoři dále poukazují na skutečnost, že není věnována dostatečná pozornost psychologickému mechanismu nadměrného používání krátkých videí. Studie čerpá z teorie závislosti na médiích v kombinaci s teorií užití a uspokojení.

Aplikace jako TikTok a Douyin přitahují rychle rostoucí počet uživatelů. Příkladem je Douyin, která měla v srpnu 2020 v Číně více než 600 milionů aktivních uživatelů denně. Aplikace pro krátká videa jsou oblíbené nejen v Číně, ale i celosvětově. V Americe uživatelé sociálních médií dávají přednost videím na YouTube kratším 10 minut. Krátká videa se stala oblíbeným formátem díky dnešnímu stylu moderního rychlého života a díky dobrým doporučovacím algoritmům. Mezi negativních důsledky nadměrného používání těchto aplikací patří narušení sociální aktivity, studia, mezilidských vztahů a psychického zdraví. Model I-PACE („Interaction of Person-Affect-Cognition-Execution“), ze kterého autoři ve studii čerpají, navrhuje rámec pro hodnocení problematického používání digitálních technologií a zároveň zohledňuje základní charakteristiky a specifické tendence chování jedince.

Teorie užití a uspokojení vysvětluje, jak uživatelé získávají uspokojení z užívání médií, které může vést k závislosti. Teorie se zaměřuje na různé zdroje uspokojení, které lidé hledají při používání sociálních médií a zdůrazňuje, že závislost jedince na médiích závisí na užitečnosti médií při dosahování jeho motivačních cílů. Studie využívá teorii užití a uspokojení a model I-PACE k pochopení vlivu spouštěčů v nadměrném používání aplikací krátkých videí. Studie identifikuje tři potřeby vedoucí k užívání aplikací s krátkými videi: získávání znalostí, sociální identita a zábava.

Při využití teorie užití a uspokojení autoři identifikovali několik potřeb krátkých video aplikací: potřebu získávání znalostí, potřebu sociální identity a potřebu zábavy. Na základě modelu I-PACE vybrali autoři sociální interakci spolu s kompenzačním očekáváním jako reakce, které vedou k různým stupňům závislosti nebo nadměrnému užívání (viz obrázek).

Graf ukazuje, jakým způsobem autoři tvořili hypotézy na základě vztahů jednotlivých potřeb. Zmíním některé z nich.

Hypotézy:

Co se týče potřeby získávání znalostí a sociální interakce, formulují autoři první hypotézu: H1: Potřeby vysokoškolských studentů v oblasti získávání znalostí mají významný pozitivní vliv na sociální interakci. Hypotéza vychází z toho, že platformy s krátkými videi jsou místem pro získávání informací, a právě zisk informací je důležitým faktorem užívání.

Když jde o vztah potřeb získávání znalostí a kompenzačního očekávání, je formulována následující hypotéza H2: potřeby vysokoškolských studentů v oblasti získávání znalostí mají významný pozitivní vliv na očekávání odměny/kompenzace.  Závislost jednotlivců na médiích je podmíněna jejich motivací k dosažení osobních cílů. Uživatelé jsou v kontextu nových médií aktivními účastníky, kteří uspokojují své potřeby získávání znalostí prohlížením, sdílením a získáváním informací z různých zdrojů. Těmi jsou na sociálních sítích například opinion leaders, přátelé a rodina zveřejňující své názory a postoje. Krátké video aplikace mají rychlé aktualizace a bohaté zdroje, které umožňují rychlé vyhledávání informací, což kompenzuje pomalejší formu získávání informací z tradičních médií.

K vztahu potřeby sociální identity a sociální interakce autoři zmiňují hypotézu H3: potřeba sociální identity vysokoškolských studentů má významný pozitivní vliv na sociální interakci. Aplikace pro krátká videa mohou uspokojit potřeby uživatelů v oblasti interakce a sociální identity díky bohatým interpersonálním funkcím a nástrojům pro natáčení. Autoři poukazují na význam sociální identity, která odráží sociální účast uživatele a jeho příslušnost ke komunitě. Také na přítomný potenciál pro zkušenější uživatele začlenit se do prostředí krátkých videí a lépe komunikovat s publikem.

Co se týče potřeby sociální identity a kompenzačního očekávání, tak hypotéza zní: H4: potřeba sociální identity vysokoškolských studentů má významný pozitivní vliv na kompenzační očekávání. Kardefelt (2014) navrhl kompenzační teorii užívání internetu, která předpokládá, že negativní životní situace mohou vyvolat potřebu úniku nebo úlevy od stresu na internetu. Nedostatek sociálních interakcí v reálném životě může vést k nahrazení sociálních interakcí online naplňující potřebu socializace, ale také potenciálně snižující sociální interakce v reálném životě. Sociální interakce prostřednictvím online platforem může poskytnout sociální stimulaci, pokud jedinci chybí sociální uznání.

Ke kompenzačnímu očekávání a závislému užívání autoři odkazují ke Kardefeltovi (2014), který předpokládá, že jedinci, kterým chybí sociální interakce v reálném životě, jsou motivováni k socializaci online, což může vést k problematickému užívání internetu, pokud se online interakce stanou náhradou za interakce v reálném životě. H8. zní: kompenzační očekávání vysokoškolských studentů má významný pozitivní vliv na závislé užívání.

Závislé a nadměrné užívání: používání internetu ke zvládání problémů v reálném životě může vést k závislostnímu chování. Závislost souvisí s psychickým stavem a souvisejícím chováním při nadměrném užívání a nadměrné užívání je způsobeno závislostí. Teorie užitku a uspokojení vysvětluje, proč lidé používají médium k uspokojení svých potřeb a dosažení uspokojivých výsledků, což může vyvolat posilující chování, a nakonec vést k nadměrnému užívání. H 10 zní: závislé užívání vysokoškolských studentů má významný pozitivní vliv na nadměrné užívání.

Moderující účinek inhibiční kontroly: „Inhibiční kontrola popisuje proces sebekontroly prostřednictvím psychologických funkcí, jako je sebekontrola, úsudek a sebereakce.“ (N. Zhang et al., 2023, p. 5).  Tedy, nedostatek inhibiční kontroly znamená že je vědomí sebekontroly oslabené. „Nedostatek inhibiční kontroly vyvolává různé individuální stavy, jako je ztráta kontroly, recidiva a další chování související se závislostí na médiích a dalšími příznaky.“ (N. Zhang et al., 2023, p. 5). Proto může nedostatek inhibiční kontroly vést k různým projevům chování souvisejícím se závislostí na médiích. Jedinci s nízkou úrovní sebekontroly mají potíže s kontrolou času stráveného na internetu a používání médií je v rozporu s různými cíli, které lidé mohou mít. Jak autoři tvrdí „postoje a přesvědčení o schopnosti sebeovládání lze použít jako důležitý ukazatel závislosti na médiích“ (N. Zhang et al., 2023, p. 5).

Metodologie:

Sběr dat probíhal provedením dvou samostatných reprezentativních průzkumů mezi vysokoškolskými studenty v Číně a USA formou online dotazníků. Finální vzorek odhalil, že mnoho vysokoškolských studentů je intenzivními uživateli aplikací pro krátká videa a všichni respondenti je používají denně.

Závěrem:

Studie zjistila, že mezi oběma skupinami existují významné rozdíly, přičemž potřeby zábavy u amerických studentů mají negativní dopad na sociální interakci, zatímco u čínských studentů tomu tak není. Studie také zjistila, že potřeba získávání znalostí měla pozitivní vliv na sociální interakci, zatímco potřeba sociální identity měla pozitivní vliv na kompenzační očekávání. Dále zjistila, že kompenzační očekávání bylo významným výchozím předpokladem závislého užívání, nikoli však problematického užívání. Kromě toho inhibiční kontrola moderovala vztah mezi sociální interakcí a závislým užíváním v čínském vzorku. Zjištění studie mají důležité dopady pro pochopení psychologických mechanismů nadměrného používání krátkých video aplikací mezi mladými dospělými, zahrnuje potřebu na míru šitých nástrojů pro měření závislosti, rozšíření modelu I-PACE a identifikace kulturních rozdílů. Nástroje pro měření existují, ale nejsou kompatibilní napříč různými platformami. Nejzřetelnější rozdíly mezi čínskými a americkými vysokoškolskými studenty jsou v jejich motivaci, v čemž lze pozorovat fakt, že rozdílné kultury mají vliv na různé příčiny nadměrného užívání. Studie poukazuje na to, že sociální interakce a kompenzační očekávání uživatelů mohou přispívat k nadměrnému používání aplikací s krátkými videi, a tudíž by uživatelé měli hledat alternativy, jako jsou venkovní aktivity, více číst než konzumovat video obsah a podobně. Na úrovni rodiny, školy a širší společnosti by měl být přítomný balanc mezi mírněním nadměrného užívání a vykonáváním důležitých každodenních věcí, jako jsou třeba koníčky a také se věnovat podpoře studentů a vytváření bezpečného a sounáležitého prostředí, aby se zabránilo projevování emocí online a tím pádem zanedbávání skutečného života.

autor: 75053358

Zdroje:

Článek:

Zhang, Ning, Bidyut Hazarika, Kuanchin Chen, and Yinan Shi. “A Cross-National Study on the Excessive Use of Short-Video Applications among College Students.” Computers in Human Behavior 145 (2023): 107752. https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.107752.  

ScienceDirect, dostupný z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563223001036?via%3Dihub

Napsat komentář

Design a site like this with WordPress.com
Začít