Unboxing – stále aktuální marketingová taktika, nebo vyhořelý trend?

Unboxing se v posledních letech stal jedním z nejpopulárnějších trendů a také jedním z nejpoužívanějších marketingových strategií na sociálních sítích. Co je unboxing? Co stojí za jeho atraktivitou a má tento trend stále silnou pozici v rámci marketingových strategií na sociálních sítích, nebo je to již vyhořelý trend?

Jedná se o otevírání a představování obsahu balíčku nebo produktového balení, často doprovázené slovním komentářem nebo recenzí. Tento trend vzal sociální média útokem a miliony lidí po celém světě pravidelně zveřejňují videa s unboxingem na platformách, jako jsou YouTube (který lze považovat za místo zrození unboxingu), Instagram nebo TikTok.

Využití lidské zvědavosti pro zisk

Jedním z důvodů úspěchu unboxingu je skutečnost, že využívá lidskou zvědavost a potěšení z překvapení. Sledování rozbalování výrobku vyvolává pocit očekávání a vzrušení, protože jsou sledující napjatí, co bude uvnitř. Kromě toho mohou být videa s rozbalováním informativní, protože často poskytují podrobný pohled na výrobek a jeho funkce.

Další faktor, který přispívá k oblibě unboxingu, je neustále rostoucí popularita nákupů na internetu. S online shoppingem se zvýšila i touha prohlédnout si a posoudit výrobky před jejich zakoupením. Videa z rozbalování nabízejí spotřebitelům možnost vidět výrobky v akci již před nákupem, což jim může pomoci učinit informovanější nákupní rozhodnutí.

Kromě zábavné a informační hodnoty rozbalovacích videí se z nich stal také lukrativní byznys pro tvůrce obsahu. Influenceři a youtubeři s velkým počtem sledujících mohou vydělávat značné částky na sponzorství a partnerství se značkami. To vedlo k vzestupu unboxingu jako části influencer marketingu, kdy značky využívají tento trend k propagaci svých produktů širšímu publiku.

Proč jen vybalovat? Co třeba produkty také balit!

Ačkoli je unboxing již nějakou dobu oblíbeným trendem na sociálních sítích, objevují se náznaky, že tento trend možná začíná slábnout. Jedním z možných trendů, který by mohl nahradit unboxing, je trend boxingu. Spíše než předvádění obsahu krabice se v boxingových videích produkty zabalují. Opět se jedná o trend, který se prosazuje na sociálních médiích.

Unboxing Is So 2012. The Internet Wants Packing Videos

wired.co.uk

Vzestup trendu boxingu může být způsoben několika faktory. Za prvé nabízí kreativnější a osobnější zážitek pro tvůrce i diváky. Namísto prostého otevření předem zabaleného výrobku umožňuje boxování přizpůsobení a individualitu, což může být pro diváky poutavější a zábavnější.

Kromě toho má boxing oproti unboxingu potenciál být udržitelnější, což je v dnešní době velmi ceněná kvalita. Zatímco rozbalovací videa mohou přispívat ke spotřební kultuře, boxing nabízí jednotlivcům příležitost balit produkty způsobem, který je podle jejich představ šetrnější k životnímu prostředí.

Kouzlo vybalování a zabalování produktů

Ačkoli se oba trendy setkávají s kritikou, jedná o výnosné marketingové taktiky, které jsou pro firmy velice výhodné a cenově přijatelné. Stejně tak jsou tyto trendy důležité například pro obalový průmysl. Nejedná se tak o trendy, které by byly vyvolané pouze chvilkovým nadšením uživatelů sociálních sítí, ale jsou to již praktiky, kterých hojně využívají různá odvětví a různé firmy.

S těmito trendy bych se tedy ještě neloučila, protože je patrné, že ze sociálních sítí zatím mizet nebudou. Pokud by však i k tomu došlo, je více než pravděpodobné, že se vzápětí objeví trend nový – podobně jako se k unboxingu přidal boxing. A jelikož uživatelé sociálních médií neustále hledají nové a zajímavé formy obsahu, bude zajímavé dále sledovat, jaké trendy se objeví příště a jak budou formovat způsob, jakým konzumujeme a vytváříme obsah online.

Wanda Brožová

5 komentářů: „Unboxing – stále aktuální marketingová taktika, nebo vyhořelý trend?“

  1. Velmi zajímavý příspěvek a zamyšlení. Nad unboxingem jsem také nedávno přemýšlela, a to z pozice Social Media manažerky pro vybraného klientka, kterému na každý měsíc sháním vhodné influencerky, které v rámci Stories představí konkrétní produkty. Ať už se jedná o ponožky, sportovní legíny, silonky na ples nebo menstruační kalhotky.

    Přemýšlela jsem, zda v tomto trendu pokračovat, zda to publikum influencerek, které oslovuji, opravdu ještě vnímá v rámci svého nakupovacího rozhodování a zda na odkazy uvedené ve Stories skutečně kliknou a na e-shopu daný produkt poté zakoupí. A musím uznat, že mé uvažování bylo spíše skeptické. Zároveň jsem se zamyslela nad sebou, kdy jsem v mnohých případech v rámci scrollování Stories, ve kterých byl unboxing, také klikla a produkt si skutečně na e-shopu objednala.

    Nicméně, abych pouze nepolemizovala, pro jiného vybraného klienta jsme koncem roku 2022 vytvořili event live shopping, který momentálně ve světě zažívá rostoucí trend. Diváci v průběhu live shoppingu sledovali talk show a zároveň nakupovali doporučené produkty dané značky. Live shoppingem je provázela slovenská moderátorka, společně s modelkou a make-up artistkou. Diváci získali během živého vysílání autentickou zkušenost influencerek s prezentovanými produkty a navíc s nimi mohli komunikovat přes chat.

    Jak ukazují výsledky kampaně, během čtyř týdnů získal vánoční live shopping více než 3000 unikátních diváků. Přímo z videa nakoupilo produkty přes 1200 zákazníků v celkové hodnotě za více než 1,7 milionu korun. Nakupovat produkty bylo možné ještě 30 dní poté. Celkem se podařilo získat přes 2,2 milionu impresí na sociálních sítích a 77 výstupů influencerů s celkovým dosahem více než 500 tisíc uživatelů.

    Můžeme tedy vidět, že fenomén unboxingu ještě nemusí být vyhořelý, nicméně je dobré umět zareagovat na aktuální situaci a měnící se trendy, kdy se uživatelé sociálních sítí pomalu ale jistě spíše upínají na videa.

    Přidávám odkaz na uskutečněný live shopping: https://www.mediaguru.cz/clanky/2023/03/oriflame-testuje-moznost-live-shopping-eventu/

    Číslo SIS: 34593817

    To se mi líbí

  2. Autorka se ve svém příspěvku zabývá trendem unboxingu a novým fenoménem boxingu, který by mohl první jmenovaný nahradit. Trend boxingu se velmi rychle rozvíjí, především na TikToku se těší velké oblibě. Velice populární jsou personalizované objednávky tvůrců, kteří mají menší firmy nebo o jejich podnikání zatím neví větší množství lidí. Využívají proto trend boxingu, kdy natočí video o svém produktu, velmi často na žádost samotných uživatelů v komentářích. Důraz je přitom kladen na kvalitu, často se jedná o home-made výrobky, a na individuální přístup ke klientovi. V tomto bodě může být boxing pro diváky přitažlivější než unboxing, se kterým je spjato mnoho skandálů v podobě zaplacené spolupráce mezi influencerem/kou a danou firmou. Na druhé straně boxing využívá osobnějšího přístupu, výrobky jsou baleny s láskou a péčí pro každého stejně. Tato marketingová strategie je velice účinná pro nárůst potencionálních zákazníků a funguje jako perfektní reklama. Myslím si, že oba dva trendy mohou existovat zároveň a mohou se vzájemně velice dobře doplňovat. (78774678)

    To se mi líbí

  3. Některé online trendy rychle zpopularizují, ale zub času nepřežijí, unboxing je tu však s námi už slušnou řádku let. Autorka článku úspěšně mapuje hlavní aspekty zmíněného tématu, navážu proto na poznámky zmíněné v textu a na otázku v titulku.

    Již od svého vzniku je unboxing trend spojen se značkami. Bez produktů značek by ostatně ani nebyl možný. Značná část kontentu tohoto žánru byla a stále je generována uživateli. Rostoucího fenoménu si však poměrně brzo všimli i samotní obchodníci a chtěli se rovněž zapojit do hry. Ukázalo se, že rozbalovací videa jsou šikovnou expozicí pro jejich výrobky. Začali tedy vymýšlet, jak se touto cestou co nejlépe spojit se svými spotřebiteli. Tato videa nejen dokumentují zážitek z otevření produktu, ale často jej také dramatizují, jsou hravá, a hlavně předvádějí produkty v celé jejich „neotevřené“ kráse a novosti. Některé firmy se rozhodly vytvořit vlastní reklamní videa postavená na vybalování jimi nabízených produktů. Příkladem může být Sony, která sdílela rozbalovací video k příležitosti vydání tehdy očekávaného PlayStation 4. Popularita unboxingových videí navíc inspirovala značky, aby do svých obalů vložily více péče a personalizace. Ve videích je totiž věnována velká pozornost i tomu, jak byl produkt doručen a zabalen. Design krabice, barevné balicí papíry, nebo třeba i děkovné kartičky jsou dnes již standardem obohacujícím zážitek z rozbalení. Na zážitku z rozbalování a pocitu očekávání staví například i e-shop Manboxeo.cz.

    To se mi líbí

  4. Ad: Unboxingový obsah je mezi uživateli stále oblíbený a vyhledávaný, o čemž mimo jiné svědčí počet zhlédnutí u jednotlivých videí, další přidávání příspěvků s unboxingem v názvu, či počet odběratelů tvůrců zaměřujících se právě na tento druh kontentu (jako příklad zmíním YouTube kanál Unbox Therapy). Mezi stálice lze počítat unboxing videa s elektronikou a gadgety. Fanoušci tech novinek si nenechají ujít rozbalení a první dojmy u nového Samsungu či iPhonu. Tato videa jsou pro ně už jakousi tradicí spojenou s uvedením nejnovějších produktů ze světa technologií. Trend neustále pohánějí i kosmetické značky, které zejména v období svátků přicházejí na trh s nejrůznějšími adventními kalendáři, speciálními edicemi a mystery boxy.

    Kritika spotřební kultury a tlak ve směru k udržitelnosti spíše proměňuje zaměření výrobců i unboxingového obsahu na recyklované a biologicky rozložitelné obaly. Úvahy o vyhoření nejspíš souvisí s názorem, že se unboxing trend nikam neposunul. Základní koncept samozřejmě zůstává stejný, i přesto se však nadále objevují způsoby, jak s ním být kreativní. Velmi častým jevem na online platformách je kombinace starších trendů s novějšími. Unboxing se tak pojí například s videem GRWM, ASMR, na TikToku s, zejména v minulém roce oblíbenými, úklidovými hacky pod hashtagem cleantok.

    To se mi líbí

  5. Trend unboxingu je tu s námi již několik let. Asi nejvíce jsme ho mohli vídat kolem roku 2014, kdy byl největší boom v tzv. Youtuberství. Boxing na druhou stranu je tu krátce a i já jsem na něj párkrát narazila a vlastně i rozumím, proč nabývá na popularitě. Jak předešlý komentář zmiňuje, boxing rozhodně souvisí s fenoménem ASMR a sledováním uspokojivých videí. I právě balení různých produktů poskytuje uspokojivý a relaxační zážitek. Lidé, kteří tyto videa sledují si užívají zvuky a pohled na pečlivé balení, symetrii, perfektní uspořádání nebo pohled na příjemné barvy. Tento typ obsahu je často doprovázen relaxační hudbou nebo právě ASMR efekty. Tím pádem si u toho může uživatel odpočinout a ulevit od stresu. Je to trend, který spojuje estetiku, relaxaci a komerční prvky, čímž ho činí atraktivním jak pro tvůrce obsahu, tak pro diváky. Díky tomu si myslím, že tu s námi ještě nějakou dobu bude.

    To se mi líbí

Napsat komentář

Design a site like this with WordPress.com
Začít