TikTok v terénu: rok s young adults z Británie

Článek Andrease Schellewalda Understanding the popularity and affordances of TikTok through user experiences“, který vyšel v časopise Media, Culture & Society, zkoumá nejpopulárnější sociální aplikaci mladé generace TikTok skrze jeho publikum. Andreas Schellewald prováděl etnografický průzkum s uživateli TikToku v období největšího boomu této aplikace, tedy v době nejtvrdšího lockdownu v roce 2020. Jeho výzkum se zaměřoval na návyky mladých dospělých lidí žijících v Británii.  

Autor

Autor článku Andreas Schellewald je výzkumný pracovník se zaměřením na sociální média, esport a hry. Andreas Schellewald má magisterský titul v oboru digitální sociologie z University of Edinburgh a v současné době dokončuje doktorát na Goldsmiths, University of London. Schellewald se ve svých pracích snaží porozumět tomu, jak lidé procházejí kanály s různým obsahem nebo důvody sledování online hraní. 

Andreas Schellewald zkoumal sociální síť TikTok i ve svých dalších publikacích. Článek z roku 2022 Theorizing ‚stories about algorithms‘ as a mechanism in the formation and maintenance of algorithmic imaginaries“ se zaměřoval na algoritmus této aplikace. Další práce z roku 2021 Communicative forms on TikTok: Perspectives from digital ethnography“ se zabývá úvodem ke zkoumání TikToku a jeho specifika. 

Další dva články „Discussing the practices of sharing TikTok content in the context of everyday life and popular culture“ a „Theorizing ‘personalisation’ as socio-technical configuration“ jsou před vydáním. První z nich se detailněji bude zabývat cíleným přeposíláním „tiktoků“ na základě navázání kontaktu, což bylo nadneseno již v našem článku. Druhý se pak věnuje personalizaci a algoritmům.

TikTok

Na úvod je důležité si vůbec osvětlit hlavní téma celé publikace a výzkumu, tedy TikTok, jeho vznik a vlastnictví. TikTok je aplikace, která umožňovala lidem vytvářet, sdílet a konzumovat krátký videoobsah, přičemž v současnosti toto dovoluje s i fotkami a videi dlouhými až 10 minut. TikTok je mezinárodní verzí čínské sesterské aplikace Douyin. Obě tyto patří technologické společnosti ByteDance. Zatímco Douyin je k dispozici od roku 2016, TikTok byl spuštěn až o rok později. I přes tuto relativní novost zaznamenala aplikace TikTok v posledních letech pozoruhodný růst. V současné době má TikTok celosvětově více než 1 miliardu aktivních uživatelů. (Schellewald, 2023)

Článek Understanding the popularity and affordances of TikTok through user experiences“ je přínosný pro každého čtenáře. Pokud TikTok máte, můžete se ve výzkumu najít a ztotožnit se svými návyky na této aplikaci, stejně tak s i důvody proč ji používáte. Pokud aplikaci nemáte, je to dobrý způsob se dozvědět, proč této aplikaci propadlo tolik uživatelů a jak se význam pro mnohé uživatele proměňoval ve zkoumaném období.  

Výzkum

Teď již k samotnému článku. Jak již bylo zmíněno, článek je etnografickým výzkumem young adults ve Velké Británii. Etnografie spočívá v hlubokém a subjektivním popisu dané skupiny, v našem případě se jedná o „mladé dospělé“ ve věku 18-24 let žijící ve Spojeném Království, kteří se na začátku roku 2020 přidali do světa TikToku. Etnografie nepřináší žádná objemná data a čísla o uživatelích, ale získáváme díky ní svědectví z rozhovorů s uživateli TikToku a jejich pozorování. Andreas Schellewald zkoumal dynamiku aplikace TikTok a její speciální For You page na začátku roku 2020. V létě téhož roku provedl Schellewald terénní výzkum s 30 mladistvími prostřednictvím videohovorů a emailové komunikace. Tento výzkum skončil v létě roku 2021. 

Před úvodním rozhovorem s účastníky výzkumu prováděl mapování médií, kde měli seřadit aplikace podle osobní důležitosti. Schellewald ve svém výzkumu nastiňuje přitažlivost k TikToku a soustředí se na 3 oblasti. Nejprve se zabývá tím, čím byl TikTok pro účastníky v dané životní situaci přitažlivý a čím TikTok vynikal ve srovnání s jinými aplikacemi

Poté nastiňuje, jak si lidé představovali algoritmus TikToku a jak s ním interagovali, aby si vytvořili personalizovaný kanál se zábavným a relevantním obsahem. TikTok vysvětluje z rozhovorů s účastníky jako veselejší místo než třeba Twitter. Zároveň je TikTok syrovější, emocionálnější a dodává kvůli velmi anonymním uživatelským jménům větší pocit bezpečí a klidu. Zároveň ale autor vysvětluje, že při pozorování účastníků pozoruje lehké přeceňování TikTok algoritmů a že často jsou větším hybatelem sami uživatelé. 

Nakonec ukazuje, jak procházení TikToku umožňovalo respondentům nejen personalizovaný zážitek ze zábavy, ale také poskytovalo příležitost zapojit se do komunikace s vrstevníky prostřednictvím sdílení obsahu TikToku a memů. Autor zároveň popisuje chování účastníků, kteří na TikToku velice často komunikují se svými přáteli a přeposílají si videa a explicitně píšou, že jim je to připomnělo. Pro některé uživatele ve výzkumu je to jediná forma komunikace se svými přáteli. 

Celkově autor aplikaci podle rozhovorů popisuje a výzkum shrnuje jako něco, co zaplnilo chybějící místo v digitálním světě ve správnou dobu. Velice zajímavá část článku byla i bezpečnostní otázka, která je v současnosti velice žhavým tématem. V současné době jsme svědky sekuritizace technologické politiky americko-čínských vztahů jako reakci na technologický, ekonomický a geopolitický vzestup Číny. V minulosti se toto přitvrzování týkalo například firmy Huawei, v současné době můžeme vidět souboj mezi USA a Čínou přes TikTok.  

Autor probíral i toto téma s účastníky výzkumu v roce 2020. Většina uživatelů měla stejné bezpečnostní obavy z aplikace TikTok jako ze všech ostatních aplikací.  Předpokládali také, že strach a útočení na aplikaci je spojený s jejím čínským vlastnictvím, na rozdíl od neútočení na ostatní americké sociální platformy. 

Článek je velice zajímavý svou hloubkou a příběhy jednotlivých respondentů výzkumu. Sám jsem se v příběhu našel, neboť jsem se také stal uživatelem TikToku v nejpřísnějším lockdownu v březnu roku 2020, kdy jsem se kvůli covidu musel přestěhovat z koleje zpátky k rodičům a nemohl jsem kvůli proticovidovým opatřením chodit do práce. Následně jsem se skončením lockdownu v létě aplikaci smazal, abych si ji na podzim roku 2020 opět nainstaloval.  

Šimon Pásler

Schellewald, A. (2023). Understanding the popularity and affordances of TikTok through user experiences. Media, Culture & Society, 0(0). https://doi.org/10.1177/01634437221144562

3 komentáře: „TikTok v terénu: rok s young adults z Británie“

  1. TikTok je všudypřítomné téma a to i pro uživatele, kteří ho osobně nepoužívají, což jsem například já. Z článku mi není úplně jasná metodologie výzkumu, ale předpokládám, že se jedná o kvalitativní výzkum, případně kombinaci kvantitativního a kvalitativního přístupu.

    Článek dle mého názoru osvětluje důvody, proč se stal TikTok pro více než miliardu uživatelů tak oblíbený a jaké jsou jeho silné stránky, tím je jistě přínosný. Chybí mi zde ale nějaký kritičtější pohled na celou problematiku TikToku, z tohoto článku skoro vypadá, že aplikace je plná pozitivního a neškodného obsahu. Pro většinu uživatelů TikTok znamená formu úniku od reality, ale je to únik do světa, kde se tak akorát mohou koukat na videa roztomilých psíků a podobně. Zároveň se na TikToku dají najít velmi toxické obsahy (to zpravidla na všech sociálních sítích, ale na TikToku obzvláště), kde jsou streameři v rámci live-přenosů ochotni za „donate“, tedy za peníze, zajít až za hranu lidské důstojnosti a trapnosti.

    Dalším příkladem toxických vlivů TikToků může být studie z roku 2021 (1), která se zabývá různými negativními vlivy TikToku na uživatele, například na poruchy příjmu potravy a podobně. Těchto studií existuje celá řada.

    Byl bych tedy opatrný s přehnaným optimismem a snažil bych se ukázat na negativa TikToku, kterých je minimálně stejně jako pozitiv. Už jenom fakt, že TikTok cílí na velmi mladé publikum, zkrátka především na děti, je alarmující. Sociální síť se tak pro mnoho dětí může stát vzorem a určovat normální chování v určitých situacích, ve kterých se nikdy předtím sami neocitly.

    TikTok je plný nesmyslných a hloupých výzev, které mohou vést třeba až k smrti. V Česku se stal nejspíše první případ nedávno: „Takzvaná blackout challenge nabádá uživatele sociálních sítí, aby škrtili sebe, případně své kamarády. Má to být důkaz odvahy, může ale skončit tragicky.“ V tomto případě to bohužel tragicky skončilo. (2)

    V neposlední řadě mi přijde přirozené, že uživatelé TikToku aplikaci brání v bezpečnostních otázkách ohledně soukromí. TikTok se skutečně příliš neliší od Západních sociálních sítí co se týče sběru dat, ale je logické, že samotní uživatelé TikToku k němu mají vybudovanou silnou citovou vazbu a nejsou vhodnými respondenty pro objektivní hodnocení.

    Zkrátka mi to připadá, že je zde TikTok popisován pouze z jedné strany mince, a to z té světlé.

    Zdroje:
    (1) https://jsr.org/hs/index.php/path/article/view/1687
    (2) https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-nebezpecna-vyzva-na-tiktoku-ma-v-cesku-mozna-prvni-obet-jak-se-branit-227948
    Další zdroje:
    https://scholarexchange.furman.edu/scjas/2022/all/69/
    https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1057610X.2020.1780027

    To se mi líbí

  2. K přečtení článku jsem přistoupil především z důvodu mé absolutní a zcela vědomé „otupělosti“ v rámci vlastnictví sociální síťe TikTok. Přestože v článku chybí vyloženě pasáž, kterou by autor popisoval původcovu užitou metodu při zhotovení studie, je patrné, že přítomnost „úvodních hloubkových rozhovorů“ potvrzuje přítomnost kvalitativního sběru dat v metodologii práce.

    Musím ovšem souhlasit s názorem v komentářích, jelikož studie popisuje prakticky samá pozitiva čínské soociální sítě, která je „veselejší než Twitter“. S tímto tvrzením nelze v žádném případě rozporovat, jelikož ona „veselost“ vyplývá ze samotného nastavení aplikací a obsahu, který rozebírají. Srovnáváme zde aplikaci na textové bázi s odlišným formátem aplikace. Oblíbenost aplikace potvrzuje především fakt, že sedí na velmi mladé populaci svých konzumentů.

    Ano, ze své podstaty je digitální svět nebezpečným místem prakticky pro každého uživatele některé ze sociálních aplikací. Výsledné srovnání aplikací z čínského a amerického digitálního průmyslu je dle mého názoru ovšem bezpředmětné. Z článku TikTok: why the app with 1bn users faces a fight for its existence (jehož zdroj přidávám ke komentáři níže) vyloženě vyplývá neprůhlednost algoritmu TikToku, kdy může dojít při používání aplikace k infiltrování uživatelských údajů. Mnohem alarmujícím zjištěním, na základě něhož mnohé instituce přistupují k regulaci aplikace například na vládních úrovních, je přítomnost čínských bezpečnostních zákonů, které vyžadují spolupráci se státem v rámci národní bezpečnosti. Citovaný článek doporučuji k přečtení, jelikož může alespoň z části zbourat „pozitivní mlhu“, kterou je TikTok opředen.

    https://www.theguardian.com/technology/2023/mar/31/tiktok-why-the-app-with-1bn-users-faces-a-fight-for-its-existence?CMP=Share_AndroidApp_Other

    Jan Petele

    To se mi líbí

  3. Obecně musím souhlasit s tím, co zde již bylo řečeno v ostatních komentářích. Také mi přijde, že je zde kladen velký důraz na pozitivní aspekty TikToku, ale v textu se zapomíná zohlednit i ty negativní.

    Přišlo mi zajímavé k tématu doplnit nedávnou studii, která zkoumala závislost na TikToku a případné symptomy této závislosti. TikTok nepochybně slouží jako útěk z reality do světa, kde se člověk může snadno a rychle pobavit, ale tyto neustálé dávky radosti mohou přerůst z nevinného používání aplikace až do závislosti. Ve studii autor použil takzvanou „Bergen Facebook Addiction Scale“, kde místo Facebooku měřil TikTok. Díky této stupnici zkoumal šest parametrů, dle kterých vyplynulo, že 62,2 % dotazovaným nehrozí žádný risk. 25,4 % už ale bylo v oblasti „malého rizika“ a 6,4 % bylo zařazeno do kategorie „rizika“. Tyto čísla se mohou zdát malá, ale pokud je převedeme do celkového počtu uživatelů, tak se nám zde může objevovat zásadní problém.

    Obecně si myslím, že rizika TikToku určitě existují. Stejně jako že rizika představují i jiné sociální sítě, o kterých se dnes tolik nemluví. I proto bude nadále důležité tyto faktory sledovat a poučit se z nich.

    Martin Ludvík

    SMITH, Adam. New study identifies ‘TikTok addiction’ and the symptoms that show users might have it. Independent [online]. 2022, 05.04.2022 [cit. 2023-04-27]. Dostupné z: https://www.independent.co.uk/tech/tiktok-addiction-symptoms-study-users-b2072116.html

    To se mi líbí

Napsat komentář

Design a site like this with WordPress.com
Začít