Boomers versus Zoomers: Mezigenerační politika na TikToku prostřednictvím memů

Ve svém výzkumném článku se autorky Jing Zeng a Crystal Abidin zaměřují na analýzu mezigenerační politiky na TikToku prostřednictvím memů. Jako případovou studii používá článek memy #OkBoomer ke zkoumání politické kultury mladých lidí – konkrétně generace Z neboli Gen Z či Zoomers proti starší generaci tzv. Boomers. Autorky článku se ve své práci zabývají klíčovými kontroverzními tématy, formami memů a jejich funkcemi na sociální síti TikTok, kterou právě Gen Z hojně využívá. Rovněž se věnují potenciálnímu mainstreamingu memů ve společnosti. 

Jing Zeng

Doktorka Jing Zeng je odbornou asistentkou digitálních metod a studií kritických dat na utrechtské univerzitě v Nizozemsku. Dříve působila na katedře komunikace a výzkumu médií (IKMZ) na univerzitě v Curychu. Bakalářské studium absolvovala na univerzitě v Nottinghamu, poté pokračovala v magisterském studiu na oxfordské univerzitě a následně získala doktorát na technické univerzitě v Queenslandu. Zaměřuje se na digitální kulturu, vědeckou komunikaci a online aktivismus. Mezi její publikace patří například TikTok: Creativity and Culture in Short Video (2022) či Conspiracy Theories in Digital Environments (2022).

 

Crystal Abidin 

Doktorka Crystal Abidin je sociokulturní antropoložkou a etnografkou lidových internetových kultur. Zaměřuje se na vztahy mladých lidí s influencery, online viditelnost a popkultury sociálních médií v asijsko-pacifickém regionu. Působí jako docentka, vedoucí výzkumná pracovnice a členka ARC DECRA v oboru internetových studií na Curtin University v Austrálii. Mezi její knihy patří například Internet Celebrity: Understanding Fame Online (2018) nebo Instagram: Visual Social Media Cultures (2020).

 

Působení Gen Z na TikToku

Generace lidí narozených mezi lety 1997 až 2012 bývá označována jako Generace Z, zkráceně Gen Z či Zoomers. Tuto generaci můžeme bezpochyby považovat za nejaktivnější skupinu na sociálních sítích, především na platformě TikTok, která se v posledních letech značně zpopularizovala. Ze sociální sítě původně sloužící jako video platforma, kde mladší děti tancovaly a dělaly lip sync (synchronizace rtů/imitace zpěvu) se v poslední době stalo místo, kde Gen Z vyjadřuje své politické názory a komentuje dění ve společnosti. Své postoje však mladá generace dává najevo odlišněji než starší generace.

Pokud se Zoomers něco nelíbí či s něčím nesouhlasí, dají to jasně najevo, a to třeba za použití memů. Podle autorek článku Zeng a Abidin jsou internetové memy účinnými komunikačními prostředky pro budování souladu a pro podněcování společensko-politické diskuse. Jeden z nich se stal v roce 2019 na TikToku velmi populární. Jedná se o mem #OkBoomer představující nesouhlas s názory starší generace. Svou popularitu získal skrze rapovou píseň od TikTokera @james.bee, v níž vyjadřuje nesouhlas a určitý odpor ke starší generaci nazývanou Boomers. Za tuto generaci jsou považovaní lidé narození během baby boomu po druhé světové válce mezi lety 1946 až 1964.

Mezigenerační politiku můžeme vnímat jako tendenci lidí z určité skupiny utvářet sdílené politické vědomí a chování a následně se střetávat s názory jiných skupin. Zoomers a Boomers rozdělují především jejich rozdílné názory na současné problémy ve společnosti jako například změna klimatu nebo názor na nové technologie. Gen Z také viní Boomers z Brexitu či zvolení Donalda Trumpa. Zoomers rovněž vadí, že na ně starší generace nahlíží jako na „sněhové vločky“, čímž myslí to, že mají velké iluze o světě a nikdy nedospějí. Tím vzniká rozpor mezi mladší a starší generací.

 

Metodologie výzkumu

K analýze mezigenerační politiky na TikToku za pomocí memů využily autorky online archiv TikToku, kde vybraly videa s hastagy #OkBoomer. Zkoumaný vzorek představovalo 1755 videí publikovaných za období srpen 2019 až červenec 2020. Tato videa byla rozdělena do kategorií podle třech výzkumných otázek na: „kontroverzní záležitost“ (Jaké jsou klíčové kontroverzní problémy obsažené v memech #OkBoomer?), „forma meme“ (Jak se mezigenerační politika vyjadřuje prostřednictvím #OkBoomer memů na TikToku?) a „komunikační funkce meme“ (Jaké jsou komunikační funkce memů #OkBoomer na TikToku?).

 

Výsledky výzkumu

Kontroverzní záležitost

Identifikování klíčových problémů, kolem nichž se mezigenerační rozpor mezi Generací Z a Boomers prohlubuje bylo prvním cílem studie. Pomocí obsahové analýzy identifikovaly autorky tři nejvíce zmiňované kontroverzní témata. Prvním z nich bylo téma životního stylu a blahobytu mladých lidí. Až 40 % obsahu analyzovaných videí obsahovalo kritiku Boomers na způsob života Gen Z. Mezi kritizované aspekty patří například módní styly, přílišná citlivost a měkkost či nedostatek motivace. Dále starší generaci vadilo, že Zoomers tráví hodně času na telefonu a nemají práci. Objevilo se zde také téma duševních problémech a nemocí jako úzkost či deprese.

Druhé téma kontroverzních záležitostí byly genderové a sexuální normy a vzhled mladých lidí. Boomers zastávají názor, že ženy a muži by se měli chovat a vypadat každý určitým způsobem a nikdy ne jinak. Rovněž se Boomers a Gen Z dostávají do konfliktu kvůli kontroverzním názorům na homosexualitu a transgender otázky.

Třetím střetem názorů je konzervativní politika, jež zahrnuje komentáře k politice v oblasti potratů, práv na držení zbraní, imigrace, ochrana životního prostředí, klimatická změna či volební kampaně Donalda Trumpa.

 

Forma meme

Druhá výzkumná otázka se zaměřuje na to, jak se mezigenerační napětí projevuje ve zkoumaných videích na TikToku. Nejčastější forma byla lip sync tedy synchronizace rtů, přičemž nejpoužívanějším zvukem byl remix TikTokera @peterkuli „Ok Boomer“, kde se kritizují Boomers za to, že jsou blahosklonní, rasisté a podporují Trumpa.

Další častou formu meme je funkce „duet“ na TikToku, díky níž mohou uživatelé reagovat nebo stavět na jiném klipu své video. Rovněž třetí formou memů je tvorba předmětů s nápisem „Ok Boomer“ (vyšívání, vyřezávání atd.) a následné postování videa o výrobě.

 

Komunikační funkce meme

Poslední výzkumná otázka se zabývala komunikačními funkcemi memů, přičemž hlavní funkce, které vzešly z výzkumu jsou kritika, sebeobrana a a také merchandising.  

Ke kritice Boomers bylo použití memu #OkBoomer vidno v 70 % vybraných videí. Další funkcí byla sebeobrana Boomers. Někteří starší lidé se ve videích však sami označili za Boomers nebo přímo souhlasili s názory Gen Z. Poslední komunikační funkcí meme je merchandising čili vyrábění předmětů s nápisem #OkBoomer za účelem zisku peněz.

 

Závěr

Trend #OkBoomer byl často kritizován za vyjadřování antagonistických stereotypů a diskriminaci starší lidí. Tato studie zaměřená na to, jakým způsobem je prezentována mezigenerační politika mezi Generací Z a Boomers prostřednictvím případové studie memu #OkBoomer autorek Zeng a Abidin ukázala, že je lepší chápat #OkBoomer jako důsledek mezigeneračních neshod než jako příčinu. Podle zjištění této studie je rétorika #OkBoomer mnohostranná a komplexní.

 

Původní článek

Jing Zeng & Crystal Abidin (2021) ‘#OkBoomer, time to meet the Zoomers’: studying the memefication of intergenerational politics on TikTok, Information, Communication & Society, 24:16, 2459-2481, DOI: 10.1080/1369118X.2021.1961007

https://doi.org/10.1080/1369118X.2021.1961007

 

Autorka: Petra Čiklová

Napsat komentář

Design a site like this with WordPress.com
Začít