Will Smith vzal letošní udílení Oscarů útokem

Už několik let se o udílení Oscarů, tedy prestižních cen filmové akademie, nemluvilo tak moc, jako tomu bylo při posledním 94. ročníku v březnu 2022. Důvodem ale tentokrát nebyl žádný mimořádný herecký výkon ani překvapivá výhra či naopak nečekaný neúspěch. Veškerou pozornost na sociálních sítích na sebe strhl incident s Willem Smithem a Chrisem v hlavních rolích. První jmenovaný se rozhodl vystoupit na jeviště bez předchozího vyzvání poté, co si moderátor slavnostního večera a komik Chris Rock dovolil pronést vtip na účet Willovy chotě Jady. Rock vtipkoval o plešaté hlavě Jady Smith s narážkou na pokračování filmu G. I. Jane, ve kterém se jako hlavní protagonistka představila Demi Moore se stejným účesem. Jada Smith se ale k tomuto účesu uchýlila poté, co byla diagnostikována s alopecií, což je onemocnění, které způsobuje vypadávání vlasů, eventuelně lokální plešatost. Tu tedy tento vtip vůbec nepobavil, naopak ji spíše znechutil. Její manžel se poté odebral na pódium, kde moderátorovi a autorovi tohoto vtipu Rockovi uštědřil facku, a poté se odebral zpět na své místo, ze kterého pak ještě dvakrát zakřičel: „Keep my wife‘s name out of your fuckin´ mouth.“ Celý tento incident pak na sociálních sítích rozpoutal doslova lavinu reakcí.

Nejprve se objevily příspěvky, které zobrazovaly celý a necenzurovaný incident, stejně jako záběry z odlišného úhlu, než jaký byl k vidění v televizním přenosu. Pod nimi se pak často začala odehrávat velmi ožehavá debata, jestli bylo jednání Willa Smithe, který „pouze bránil svou manželku“ morálně a eticky správné. Zde bych řekl, že reakce internetového publika byly opravdu různé a vlastně mě až dost zaskočilo, jak velké množství lidí jeho chování schvalovalo nebo dokonce obdivovalo. Dalším podnětem k diskuzi bylo, zda šlo skutečně o zkrat slavného herce nebo to byl pouze PR stunt, který měl za cíl zvýšit mediální povědomí o předávání Oscarů, které v posledních letech už není v médiích tak sledované jako dřív. Není navíc žádným tajemstvím, že Smithova manželka si ráda užívá i mimomanželských radovánek (čti nevěry), k čemuž se sama veřejně přiznala. Úvodní debata, zda chování W. Smithe bylo adekvátní či ne se tedy rychle přenesla do sféry vtipných internetových obrázků známých pod pojmem memes. Ty si nejprve utahovali ze samotného Smitha, že ho rozhodilo vtipkovaní na účet jeho ženy ale ne její nevěra. Další memes pak například glosovaly posedlost internetu fackou Willa Smitha, zatímco válka na Ukrajině, která byla bez pochyby jedním z největších internetových témat, a to včetně námětů pro nejrůznější memes, stále pokračuje, a světová pandemie covidu jakoby už ani neexistovala.

Později se ale přímo fotka z tohoto památného incidentu stala tzv. novým meme templatem, tedy šablonou, kterou tvůrci používají pro vytváření nových memů, které už s děním na letošních Oscarech nemají vůbec nic společného. Chris Rock tak například může představovat „mě“, jak si užívám víkend a Will Smith s rukou napřaženou k úderu znázorňuje přicházející pondělí a s ním spojené chmury, známé též jako Sunday blues. To je pouze jeden z mnoha příkladů, jak byl tento nový formát využit, osobně se domnívám, že v následujících dnech a týdnech se ještě dočkáme velkého množství memes, která jsou postavena právě na tomto formátu. Will Smith se následně po několikadenní prodlevě na svém instagramovém profilu omluvil všem divákům, filmové akademii, rodině Williamsových, a nakonec také samotnému Chrisi Rockovi a dodal, že násilí nikdy není tím správným řešením. V reakci na své chování se Will Smith také rozhodl ukončit své členství v americké filmové akademii. Ať už si o celém výše zmíněném incidentu myslíte cokoli, tak je zcela jasné, že se nesmazatelně zapsal do (nejen) internetové kultury roku 2022 a odstartoval tím také nový meme formát.


Eduard Kolafa

12 komentářů: „Will Smith vzal letošní udílení Oscarů útokem“

  1. Moc hezký článek! Od incidentu už proběhl týden a já to stále ne a ne pochopit. Zaprvé, vtip samotný… úplně korektní nebyl, nevím jestli Chris Rock o nemoci Jady věděl a vtip řekl i přesto? Nebo si myslel, že je to nejnovější módní výstřelek a je tak v pořádku, si z toho dělat srandu? Ale samozřejmě, je to komik, to někdy stírá hranice vhodnosti, ale i přesto…
    Každopádně Will Smith. Je pochopitelné, že se ho taková narážka dotkla… ale opravdu nemá dostatek sebekontroly a úcty k takovému večeru jako jsou Oscaři a prostě přijde na pódium a dá někomu facku? Blázinec.
    Každopádně pro meme-world jedině dobře…

    To se mi líbí

  2. Sama jsem plánovala ze začátku psát o této události, ale nevěděla jsem z jaké stránky to uchopit. Vliv facky na meme svět online je velice zajímavý pohled. Vlastně když je nějaké foto dostatečně „memovatelné“ což tato facka je tak ten okamžik skoro nikdy nemůže umřít nebo být zapomenut. Zajímalo by mne jestli je určitý vztah mezi tím, že se z fotografie té facky stal slavný meme a tím, že se o této události mluví více než je upřímně potřeba? Ano byl to moment násilí v přímém vysílání (ani ne první ani poslední viz. například o co se snažil John Wayne na Oscarech v roce 1973), ale fakt že se k tomu vyjadřuje absolutně každý druhý na internetu (a každý kdo má cokoli dočinění s Hollywoodem) mi přišel až moc.
    Jedná se asi o jednu z těch událostí, které jsou dostatečně „profláklé“, že si na ně každý „musí“ vytvořit názor.

    To se mi líbí

  3. Pěkné shrnutí incidentu, který zaznamenal snad každý, kdo má internet, nebo čte noviny. Je zjevné, že je internet opravdu lačný po těchto událostech a skandálech, ze kterých dokáže pak žít ještě týdny. Nutno ale říct, že v dnešní době, kdy jsme na internetu četli z větší části negativní obsah o probíhající válce, bylo to mediálně příjemné odreagování. Z pohledu PR jsme vedli s kolegy i kamarády dlouhé diskuze, jestli byl tento počin záměr a bylo to všechno perfektně připravené a nahrané. Protože- stále jsou to herci, zahrát by to jistě uměli. A upřímně, jak autor správně napsal, Oscaři už dávno nejsou ostře sledovanou událostí a zájem o tyto „Hollywoodské sešlosti“ čím dál tím více upadá, pokud se ovšem nestane taková podobná událost. Takže, pokud to opravdu záměr byl, považuji to za povedenou práci PR týmu.

    To se mi líbí

  4. Oceňuji, že jste ve svém článku zpracoval mediální událost, která podle mého názoru dosáhla absurdních rozměrů a štvalo mě, že jsem toho byl součástí, protože jsem se o tom s kamarády bavil ještě tři dny potom. Sám sebe jsem kvůli tomu dostal do pozice, kdy jsem si myslel, že jsou všichni, co to tak dlouho řeší, včetně mě, blbci. Will Smith se fackou dostal do nevýhodné pozice (což také považuji za znamení toho, že se nejednalo o PR stunt). Facka se řešila na sociálních sítích tak dlouho a intenzivně, že někteří lidé zapomněli na to, že vůbec letos vyhrál Oscara v kategorii Nejlepší herec v hlavní roli. Zároveň některá studia pozastavila projekty, ve kterých si Smith zahrál, nebo hrát bude. Jak už bylo ale zmíněno, pro svět memes byla však událost absolutním zlatým dolem a jsem extrémně vděčný za vznik meme porovnávajícího Smithovu facku s pohlavkem od Miroslava Macka Davidu Rathovi s popiskem “Reject modernity, Embrace tradition”.

    To se mi líbí

  5. Po incidentu jsem čekala, zda se článek s touto tematikou objeví na Mediálních prorocích, a jsem ráda, že se tak i stalo – takže díky za to.

    V první řadě chci ocenit, že autor shrnul pozadí celého incidentu, protože nějaké spojitosti mi zjevně stále unikaly. Jak je i v článku zmíněno, po zhlédnutí videa se člověk nemůže ubránit pocitu, že celý akt působí uměle. To pak nutně vybízí konspirační teoretiky k aktivitě a přemítání. Co se týče samotného incidentu, vtip Chrise Rocka byl samozřejmě nemístný a netaktní, zároveň je to ze strany Willa Smithe znak nedostatku sebeovládání. Tím spíš na prestižním eventu, který je po celou dobu dokumentován.

    Jsem ráda, že autor zmínil i vznik nových šablon pro memes. Za sebe si myslím, že je ještě nějaký ten pátek na sociálních sítích uvidíme. Jsem však velmi zvědavá, jakou bude mít tento formát životnost, a kdy se potopí na dno již nepoužívaných šablon.

    To se mi líbí

  6. Aniž bych jakkoliv chtěla obhajovat nekorektní vtip na nemocnou Jadu, zajímalo by mě, zda by tento vtip lidé vnímali jako „vtip přes čáru“ i v případě, že by Will Smith Chrisovi facku nedal. Samozřejmě tímto činem uvrhl daleko větší světlo na celou scénu jako takovou. Mám ale pocit, že by si tohoto vtipu bez facky nikdo nevšiml. Na záznamu z večera je vidět, že Will se vtipu z počátku také směje, až po pohledu na znechucenou Jadu jde bez vyzvání na pódium.

    Oskaři jako takoví jsou večer ve společnosti těch nejprivilegovanějších lidí společnosti a Hollywoodské hvězdy se poměrně často tváří jako nedotknutelní. Každopádně Willům agresivní útok na celý večer vrhl úplně jiné světlo a Oskaři se dostali do hledáčku z úplně jiného důvodu, než bylo zamýšleno.
    Každopádně násilí prostě není v pořádku a řada lidí o tomto činu mluví jako o „normalizaci násilí“. To se mi, upřímně, zdá přehnané, každopádně není v pořádku za slovní vtípek ze strany Chrise se uchýlit k fyzickému napadení.

    Pavla Rohlíková

    To se mi líbí

  7. Upřímně jsem doufala, ale i předpokládala, že se zde článek na toto téma objeví a moc se mi líbí! Autor moc pěkně shrnul tuto událost, o které ví snad každý, stejně tak, jako o válce na Ukrajině nebo (před Ukrajinou) o covidu. – což mi na jednu stranu přijde dost smutné, ale byla bych pokrytec, kdybych napsala, že jsem na téma tohoto incidentu nepřečetla několik článků a nepousmála se nad některými meme.
    Nemůžu se ale rozhodnout, jaký názor na celou tuto událost mám. Na jednu stranu, je obdivuhodné, že se Will před celým světem postavil za svoji ženu. Na druhou stranu si pokládám otázku, do jaké míry byla jeho reakce nezištná. Další otázkou je, jestli si Chris, všeobecně známý jako komik, byl vědom nemoci, která Smithovu ženu sužuje. A další otázka, která se mi honí hlavou je, zda nejsme v dnešní době tak zahořklí a nedůvěřiví, že mu prostě jen nechceme uvěřit, že to, co udělal – ačkoliv to bylo celkem přes čáru – udělal proto, že se za svoji ženu chtěl postavit. Co je ale jisté, je to, že po takovém mediálním tornádu se pravdu už stejně nedozvíme.

    To se mi líbí

  8. Po tomto incidentu jsem se samozřejmě na sociálních sítích setkala s memes, více jsem se ale setkala s ostrou kritikou Smithova chování ve smyslu, že je to člověk, který má problém se sebeovládáním. Myslím si, že sem tam své emoce neovládne každý (i když se třeba jedná o neovládnutí, které fyzicky nikoho jiného neovlivňuje, jako třeba rozbrečet se v práci apod.), proto věnovat takovéto situaci pozornost, která jí byla věnována a zbytečně ji analyzovat, mi přijde absurdní – třeba jen „neměl svůj den“. Články a příspěvky, které se pak k Smithově facce vyjadřovaly, často zastínily samotné výsledky Oscarů. Přitom kdyby se raději věnovaly výsledkům, jež byly v několika případech pro naši společnost a kulturu přelomové a dávaly příležitost věnovat se dále tématům jako feminismus, gender, queer a podobně, byl by jejich přínos zcela jistě větší a pomohly by, aby byla tato témata diskutována.

    Autor: Tereza Hořtová

    To se mi líbí

  9. Konkrétně u téhle kauzy mě zaujala dvě stanoviska, která lidé komentující tuto událost zaujali: první byla pochvala za to, jak Will Smith bránil svou ženu před dosti nevhodnýn vtipem a zachoval se jako muž, druhá naopak odsuzovala toxickou maskulinitu, která mohla být nepřímým motivem toho to jednání. Já osobně zastávám druhé stanovisko, protože jsem přesvědčená, že násilím se nic neřeší. Co mě však celkově zaujalo bylo to, jak tento incident ovládl všechna média a internet celkově. Samozřejmě, že mix slavné osobnosti, velmi prestižní události a fyzické konfrontace je pro bulvára internet skvělým koktejlem, ale počet memes, která se na soc. sítích objevovala překročil únosnou míru. Ale ani já nejsem imuní když komentuji článek, který se této události týká. Willa Smitha na mě!

    To se mi líbí

  10. To, že jsou Oskary z velké části fraška a ceny jsou udíleny z politických důvodů asi netřeba komentovat. Koneckonců, kinematografie není soutěž, proto má celá akce spíše symbolický obsah a je spíše jakousi oslavou filmu. Události samotné jsem se vyhýbal co to šlo, dva dny jsem letmo četl titulky a glosy onoho incidentu a viděl nějaká útržkovitá videa. Tyto reakce influencerů, medií a úživatelé na mě vrhly celkový dojem, že se Smith oprávněne zastal svojí ženy. Když jsem si pak pustil nesestříhané video, nevěřil jsem vlastním očím. Komediant, který tam byl od toho, aby „roastoval“ publikum, dostal pomerně drsnou facku za vtip, který dle mého názoru nebyl vyloženě nemístný, no následně ještě schytal hlasitou sprchu vulgarit před mlčícím sálem a půlkou světa u televizorů. Nejen že Will Smith skazil večer všem ostatním výhercům, kteří po incidentu přirozeně nikoho nezajímali, ale ve svém následném emotivním proslovu, v němž mluvil o lásce a míru, se omluvil všem, kromě jím dehonestovaného komika. Skandální mi přijde jak reakce medií a společnosti, tak reakce samotných pořadatelů a účastníků, kteří se komika Chrise Rocka v průběhu večera nijak nezastali ba naopak, Smitovi byl poskytnut nejdelší čas na proslov v historii Oskarů a sál mu hlasitě aplaudoval. Jindy ultraliberální a pacifistické prostředí pokrytecky akceptovalo onen fyzický útok, protože se přece jednalo o dva muže. Tímto alibistickým a předpotopním postojem ztrácí instituce poslední zbytky důstojnosti. Nejvíce je však zarážející smířlivá reakce veřejnosti. Kam se poděla agresivní cancel culture? Me too? BLM? Bagatelizací tohoto incidentu ztrácí podobné iniciativity na serióznosti a ukazuje se, jak je tato liberální část společnosti pokrytecká. Pokud navíc uvážíme fakt, že Will Smith se onomu vtipu nejprve hlasitě zasmál, načež následnou fackou rozhodně nebránil čest své ženy, ale snažil se najít poslední zbytky své maskulinity a sebeúcty, o které však paradoxně přišel.

    To se mi líbí

  11. Článek byl velmi čtivý a dobře napsaný. Přiblížil nám pohled na situaci, kterou jsme dosud znali jen z memes.

    Chtěli bychom ocenit autora za to, že nám nastínil a shrnul celý incident i jeho spojitosti. A za to, že článek píše nestranně.

    Opravdu jsme nečekali, že Will Smith po tomto incidentu odešel z filmové akademie, a dokonce že se zastal své ženy i přes to, že veřejně přiznala, že ho podvádí.

    Závěrem chceme říci, že byl článek dobře napsán, obsahově plný informací a nestranně napsaný.

    To se mi líbí

Napsat komentář

Design a site like this with WordPress.com
Začít