Přejde Instagram na stejný formát uživatelského prostředí jako TikTok?

Instagram nedávno na žádost uživatelů obnovil chronologické řazení domovského kanálu. To však není jediná změna, která by mohla v souvislosti s touto sociální sítí přijít. Platforma Instagramu totiž testuje také celý vylepšený vzhled uživatelského rozhraní aplikace (UI).

Před několika dny se na veřejnosti objevily informace, že Instagram testuje nové uživatelské rozhraní domovského kanálu s příspěvky, příběhy a obsahem zobrazovanými přes celou obrazovku – tzv. fullscreen. Zmizet by tedy měl horní panel s příběhy (stories) a vše by mělo být prezentováno v novém uživatelském rozhraní na celé obrazovce, které by šlo posouvat prstem. Vzhledem k vyvíjejícím se trendům v používání této aplikace byla podobná změna na obzoru již delší dobu. A nyní se zdá, že je o krok blíže realitě.

Jak lze vidět na tomto příkladu, který zveřejnil na svém twitterovém účtu analytik aplikace Alessando Paluzzi, nové vylepšené rozhraní Instagramu přenese domovský feed na celou obrazovku a bude zobrazovat všechny druhy uživatelských příspěvků, sekvencí (Reels) a příběhů v rámci jednoho toku. Díky této aktualizaci se uživatelé budou moci plně soustředit na příspěvky a konzumovat je jeden po druhém. Předtím uživatelé viděli na obrazovce více různého obsahu najednou. Tato funkce posune lištu příběhů z horní části do dolní. Po posunutí jednoho příběhu se zobrazí i další příběhy.

Jedná se o intuitivnější a skutečně logický způsob prezentace obsahu Instagramu, který by také odpovídal vyvíjejícím se trendům stále rostoucí aplikace TikTok. Aktualizace by také umožnila algoritmické vylepšení na základě reakce uživatelů na každý konkrétní příspěvek, na rozdíl od současného formátu, který prezentuje věci různými způsoby a často zobrazuje více než jeden příspěvek na obrazovce najednou.

To je jedním ze zásadních rozdílů oproti TikToku, díky kterému dokázal TikTok získat svou velkou výhodu. Protože se všechny příspěvky TikToku zobrazují po jednom na celé obrazovce, umožňují uživatelům plně se ponořit do obsahu a vše, co při prohlížení daného příspěvku uživatel udělá, lze použít jako měřítko jeho reakce na daný obsah. Pokud u klipu klepne na „To se mi líbí“, pokud jej zhlédne celý, pokud si jej přehraje dvakrát nebo se k němu znovu vrátí posunutím prstu – každá reakce je specifická pro dané video, což dává společnosti TikTok určitou výhodu při určování konkrétních prvků zájmu u každého klipu a aplikace tak může uživatelům zobrazovat relevantnější videa na základě jejich „lajků“, reakcí a času stráveného na obrazovce.

Proto je kanál TikToku tak návykový – a přestože se stejným způsobem prezentují i Instagram Reels, Instagramu se zatím nepodařilo algoritmus prolomit tak efektivně jako TikToku. Tento nový styl prezentace by to mohl pomoci změnit a byl by velkým krokem v souladu s neustále rostoucí popularitou aplikace TikTok, která zatím nevykazuje žádné známky zpomalení.

Zároveň je třeba zmínit, že TikTok je aplikace založená výhradně na videích. Zaměřuje se na videoklipy, což je hlavní důvod závislosti na kanálu TikTok. Instagram byl však původně vytvořen za účelem sdílení fotografií a selfies, nikoli videí. Navzdory tomu, že se jedná o aplikaci pro sdílení vizuálních snímků, šéf Instagramu Adam Mosseri již v prosinci uvedl, že video bude pro Instagram v roce 2022 klíčovým tématem. „Chystáme se zdvojnásobit naše zaměření na video a konsolidovat všechny naše video formáty kolem Reels„.

Instagram se tedy nyní zaměřuje spíše na videa než na obrázky a v tomto ohledu se posouvá o krok dál tím, že plánuje změnit styl prezentace své aplikace. Nové uživatelské rozhraní se tudíž jeví jako logický další krok a další změna pozice v konfrontaci s TikTokem, především s cílem zmírnit rostoucí dominanci TikToku, který byl v roce 2021 celosvětově nejstahovanější aplikací.

Tato nová aktualizace je zatím stále ve fázi vývoje, avšak očekává se, že se jí brzy dočkáme.

Nikol Fantová

6 komentářů: „Přejde Instagram na stejný formát uživatelského prostředí jako TikTok?“

  1. Když dva dělají totéž, není to totéž. Instagramu se relativně podařilo spolknout Snapchat, ale TikTok je, myslím si, trochu jiný kalibr. Jak bylo správně v textu řečeno TikTok vítězí díky algoritmu a ne díky uživatelskému prostředí. Osobně Instagram mám, ale trávím na něm minimum času. Nebaví mě ten obsah. Je to pro mě naprosto monotónní a stále se opakující šablona příspěvků mých přátel, kdy se někteří evidentně nesmířili s tím, že z nich infulenceři nikdy nebudou. TikTok pro mě osobně zatím vůbec není. Neříkám, jako řada lidí, že je to síť pro děti. Spíš mi nenabízí nic zásadně zajímavého oproti tomu, co mohu vidět na Twitteru, Youtube apod. Zároveň to fungování algoritmu TikToku mě až trochu děsí, když jsem si pročítal různé studie. Asi se do budoucna bez něj obejdu a ten Instagram časem nejspíš také opustím. A změna layoutu stránky to změnit nedokáže.

    Líbí se 1 osoba

  2. Stejně jako Facebook, který se přesytil a nyní už “dojíždí” cílovou rovinku, tak i na Instagram jednou dojde. TikTok je nová dravá aplikace, která rozhodně nebaví pouze mladou cílovou skupinu, což je předsudek, který se této aplikace stále drží. Změna Instagramu na rozhraní bez stories je asi okay nápad, ale přijde mi, že na prvním místě v popularitě to aplikaci rozhodně neudrží. Není to poprvé, co Instagram představil nový feature, který se neujal a platformě rozhodně nepomohl. Přijde mi to stejné, jako když se Facebook pokusil svými messenger stories konkurovat Insta verzi – prostě to nefunguje.

    U obou sítí jsem aktivní uživatel a už jen zmíněným algoritmem má TikTok oproti Instagramu napřed. Článek je dobře napsaný, autorka dobře nastínila téma a text se jednoduše četl.

    To se mi líbí

  3. Zajímavý příspěvek týkající se inovace, jejíž vývoj jsem dosud nezaznamenal. V prvé řadě mě zaskočil fakt, že Instagram by mohl v podstatě upozadit veškerou „nehybnou“ tvorbu a prakticky naplno upřednostnit video. Video obsah je trend dneška – to je bez pochyb. Avšak je nutné za každou cenu tento obsah tlačit všude? Nepřijde tím Instagram o své původní zaměření?

    Přijde. Alespoň dle mého názoru. Za prvé se stane z velké míry sociální sítí, kterou bude většina uživatelů již jen pasivně sledovat, než aby na ni jakkoliv přispívala. Natáčet a publikovat videa je pro běžné uživatele technicky samozřejmě náročnější, ale nejen to, také jim z velké části bere důvod, proč mnozí na Instagram přispívali. Osobně například svůj profil beru jako souhrn zážitků a vzpomínek – z různých míst a s různými lidmi, který si pomocí popisků, ale především fotografií, ukládám a dávám do něj později sobě i svým blízkým možnost nahlédnout. To by pravděpodobně s přechodem na audiovizuální obsah skončilo a většina obsahu na této sítí by se stala „clickbaitovým“, tedy toužícím po co největším počtu zhlédnutí, resp. lajků. Obsah by se tak z většiny stal neosobním.

    Dalším problémem je, že se opět setkáváme s přejímáním formátů zobrazování obsahu v rámci sociálních sítí. Ty se poslední dobou opravdu čím dál více snaží napodobit jedna druhou, čímž samozřejmě sledují především zvýšení počtu jejich aktivních uživatelů v rámci aktuálních trendů, ale zároveň často i přicházejí o svou výjimečnost – to, proč je někteří uživatelé měli rádi a používali. Taková už je bohužel dnešní situace na poli nejen sociálních sítí, ale takřka všech aplikací.

    V poslední řadě bych ale rád optimisticky dodal, že autorka popisuje další z klasických uveřejněných „leaků“, které často nemají vůbec co dočinění s pravdou. Může jít zkrátka o pouhou úvahu vývojářů, ale také třeba i o čistou lež, která má jen k dané sociální sítí přitáhnout pozornost. Navíc nezapomínejme na sílu uživatelské základny, která se i v případě Instagramu již nejednou vzepřela nechtěným inovacím a ty tak nakonec nikdy do praxe uvedeny nebyly.

    65006942

    To se mi líbí

  4. Osobně zde vidím paralelu se Snapchatem, kdy se Instagramu velmi úspěšně podařilo začlenit stories jako běžnou (a často primární) součást svého obsahu. Zajímavostí je, že přestože u nás je Snapchat už dávno pasé, v Americe se stále jedná o jednu z top aplikací. TikTok však považuji za odlišný od Instagramu a popravdě nerozumím touze Instagramu vyrovnat se TikToku z hlediska uživatelského rozhraní a obecně typu nabízeného obsahu. Instagram osobně mám a poslední vychytávky mě přiměly přemýšlet o tom, zda má vůbec smysl na něm být. Instagram reels jsou pro mě spíše ztráta času a už dávno zde téměř nevídám obsah, který sdílí mí přátelé. Nové uživatelské rozhraní mi tak přijde spíše jako snaha jít s dobou TikToku, do které mi Instagram zkrátka nějak nezapadá a krok od toho, pro co si ho řada lidí stáhla. Osobně si nedovedu představit, že by primárním obsahem Instagramu byla videa, resp. reels, a předpokládám, že by to Instagramu spíše uškodilo.

    To se mi líbí

  5. Tohohle se upřímně velmi bojím a myslím si, že je to začátek konce platformy Instagram. Obecně se tu stane to samé, co se stalo Facebooku, který do své platformy zakomponoval vše, co dělala konkurence, aby ji porazil a tím vlastně udělal platformu tak nepřehlednou a přehlcenou, že na ni lidé tráví čím dál tím méně času. (Například Tinder x Facebook Dating, prodávací platformy x Facebook Marketplace atd.). Instagram si velmi dlouho držel to svoje kromě kroku kdy vzal Snapchatu formát stories, který byl zprvu kritizován, ale lidé si na něj rychle zvykli. A myslím, že to samé bylo s formátem TikToku – Instagram Reels. Ale pokud tohle bude pokračovat i pro předělání celé platformy, kdy Instagram vehementně hází jednu novinku za druhou, tak se bojím o jeho konec.

    To se mi líbí

Napsat komentář

Design a site like this with WordPress.com
Začít